• Om Afstøbningssamlingen
  • Tidslinje
  • Co-creation 2010-19
  • Samlingens historie
  • Myten om de lave besøgstal
  • Gips er posh
  • International vurdering
  • We Are Travelers
  • Opstillingen i Vestindisk Pakhus
  • Kunst og Museum 1980
  • Rapport fra Ledøje 1981
  • Kulturministeriets udvalg 1982
  • We Are Travelers

    Screenshot fra What Is Truly Scandinavian?, SAS 2020

    Ernst Jonas Bencard

    I foråret 2020 vakte flyselskabet SAS debat med den herostratiske berømte og nu nedklippede reklamefilm What Is Truly Scandinavian?

    I den oprindelige version opremser filmen en række eksempler på kulturarv, som vi forbinder med særligt skandinaviske kerneværdier, men som dog ifølge filmen skulle have oprindelse alle mulige andre steder end i Skandinavien.

    Den første kulturværdi, som filmen stiller spørgsmålstegn ved, er selve grundlaget for den skandinaviske velfærdsmodel. Filmen spør’:

    “Our democracy?”
    Og svarer:
    “Credit goes to Greece.”

    Som illustration af denne pointe viser filmen klip fra Den Kongelige Afstøbningssamling – også kendt som KAS. Stills fra filmen kan ses her på siden.

    SAS’ reklamebureau spiller naturligvis på den grundfæstede forestilling, at de gamle grækeres demokratiske styreform og deres højt udviklede billedhuggerkunst, er to sider af samme sag. Vi har alle sammen lært i oldævl, at de oldgræske bidrag til verdenshistorien især består af demokratiet og de antikke skulpturer, og dén forbindelse udnytter reklamefilmen på én gang både klichéagtigt og intelligent.

    Screenshot fra What Is Truly Scandinavian?, SAS 2020

    Formålet med SAS’ reklame er selvfølgelig, at vi skal tage ud og se os omkring i verden, fordi “rejser gør os rigere”, som flyselskabet hævder. Men filmen peger også på – uden tvivl ufrivilligt – at vi lige så godt kunne blive hjemme…

    Ved at lade “demokratiets vugge” blive billedliggjort af KAS’ skulpturer kaster reklamen nemlig lys på en af gipssamlingens grundlæggende funktioner: Det var KAS’ formål fra starten, at vi alle skulle kunne stifte bekendtskab med europæisk kultur på ét sted og på én gang fremfor at have besværet med at rejse rundt og se originalskulpturerne alle mulige steder i Europa.

    KAS er nemlig en maggi-terning. Den giver os i ét hug overblik over de største og bedste eksempler på en (billed)kultur, som danskerne deler med hele Vesten. Museer er en slags erstatning for rejser. Her kan vi møde eksempler på en udenlandsk kultur, som er blevet integreret med vores egen, selvom vi i dag måske ikke længere er bevidste om det. At gøre os opmærksomme på det er i en nøddeskal dét folkeoplysende projekt, som KAS oprindelig var tænkt som. Og den funktion kunne samlingen stadig let udfylde – hvis den altså bare var åben.

    I skrivende stund – april 2020 – er de danske grænser blevet lukkede, og Europa er sat på stand by pga. coronavirussen. I SAS står flyene stille på jorden, og firmaet må ty til massefyringer.

    Hvis denne nødsituation bliver langvarig, kunne åbne museer blive et modtræk til lukkede grænser. Hvis vi skal vaccinere os selv mod at blive isolerede, provinsielle og i stigende grad fremmede over for den europæiske kultur, som vi faktisk er andelshavere i, vil KAS kunne komme os til undsætning, som samlingen egentlig altid har gjort. KAS blev oprettet for at vise os det “fremmede” som en del af os selv. Gipserne minder os om, at vi ikke kan være danske uden også at være europæiske.

    Hvis du ikke kan flyve med SAS
    Så kom til verden på KAS

    Screenshot fra What Is Truly Scandinavian?, SAS 2020